Sombong, Lupa Diri Bukan Penyebab !!!



 Masyarakat Kita ada ramai orang dia takut dengan stikma (Label) iaitu:-

Selalu Di Label Bila Busines Dah Naik Nanati kau Sombong, Lupa Diri Dengan Rakan-rakan Dan Saudara Mara... 

Contohnya >

"Wei kau jangan flu/berniaga tinggi sangat nanti lupa diri, nanti kau jatuh"

Betul tak guys??


"Henyak Sampai Lunyai, Hidup Ini Keras, Gais.."

 

Lepas tu dalam masyarakat kita ada jer orang , dia takut kalau dia tengah berjaya  nanti dia risaukan kawan-kawan dia berkata, Jangan lupa kawan-kawan !!! 

Nanti kau jatuh satu hari nanti , baru kau tahu.. Seolah-olah di labelkan jangan sombong dan bangga diri..

Walaupun orang tu dia tak sombong, tak berlagak, tak lupa diri, dia cuma hanya ada circle baru dia, cuma follow dia punya rythm of life dan hanya dia dengan environment baru, maka makin lama dia semakin jauh dengan kawan-kawan lama dia, maka kawan-kawan lama dia akan cakap " Tengoklah Nanti Busines kau tiba-tiba satu perkara berlaku tiba-tiba bisnes kau bungkus...


Okey maka kawan-kawan dia cakap itulah kau, Cepat sombong, lupa diri kan dah busines jatuh .. 


Namun....


Ada perkara yang korang kena tahu walaupun orang tu dia tak sombong ataupun iri, apa-apa je lah, ataupun berlagak dalam hati, dia jmasih boleh jatuh dalam bisnes dia... Kena tahu kat luar sana ada orang yang masih kawan dengan kawan-kawan tadika dia, bila dia buat bisnes pun boleh jatuhkan gai... 


Okey....

Semua bisnes dalam dunia ni adatlah untuk jatuh & rugi dalam perniagaan, ini biasa lah dalam perniagaan , Perkara ini bukannya pasal kau sombong ataupun berlagak, sebab orang yang tak sombong pun ramai jatuhlah..


Ini adalah stikma dalam masyarakat kita selama ini, Masih ade yang kata aku sombong dengan kawan-kawan sekolah tadikalah, kawan-kawan lepaklah, kawan-kawan pejabatlah, ini sebab nak jaga orang tu takut orang tu kecil hati dia takut dia jatuh.


Perkara ini salah kat mindset masyarakat ni gais...

Sebab jatuh dalam bisnes dia tu bukan sebab sombong, nak jatuh dan dan naik dalam bisnes dia tu ada macam-macam sebab dan business jatuh adalah benda atau perkara yang biasa sebab kalau kita nak kata kalau orang tu berlagak, bisnes dia jatuh!!


Salah Tu, Sebabnya , baagaimana>..


Saya nak tanya macam mana pula orang yang tak berlagak, tetapi jatuh bagaimana pula ni guys...


Takut jatuh??? Semua ini salah kat mindset kita ni guys...


Business jatuh bukan sebab sombong, jatuh dalam bisnes tu ada macam-macam sebab dan bisnes jatuh adalah benda biasa sebab kalau kita nak kata kalau orang tu berlagak, sebab itu bisnes dia jatuh, Saya nak tanya macam mana kita nak jawab kan ada orang yang tak berlagak pun tapi business dia jatuh juga, yang ini kita nak jawab macam mana pula guys, sebenarnya itu bukan punca utamanya.


Kesimpulannya 


Bisnes ni memang apabila jatuh tu memamng jelas perkara biasa, Nak rugi pun perkara biasa, cuma untung je belum tentu lagi, Jika ada yang tafsir perniagaan bungkus, muflis, bankrupt , terbalik, terlangkup , namakan apa sahaja... Ini adalah perkara biasa dalam perniagaan ,jadi kita kena biasakannya. Siapa yang nak jadi usahawan kena biasakan. Kalau tak biasa kena reject!!!


Takut dan tak biasa jatuh , Maka aku cadangkan lebih baik korang cari jelah kerjaya yang lainlah, kerana orang yang berniaga ni bukan mudah sebenarnya Guys.. .


Maka Mulalah cari atau tukar kerjaya lain faham tak.. Jangan buang masa...



"Bak kata pepatah,

Jika takut di lambung Ombak,

Jangan bina rumah di tepi pantai.."


Hahaha


Catat Ulasan

0 Ulasan