Apa itu SEO?

Tahukah anda apa itu SEO?



Anda mungkin pernah mendengar istilah "SEO" Search Engine Optimization dari banyak tempat, terutamanya ketika anda mencari pereka web dan pembangun web untuk membina laman web perniagaan baru anda. SEO adalah bahagian penting dari laman web anda dan tidak boleh diabaikan. Oleh kerana persaingan semakin sengit setiap hari, begitu juga pentingnya SEO. Sekarang, apa sebenarnya SEO?


SEO bermaksud Pengoptimuman Enjin Carian. SEO adalah strategi pemasaran digital yang menjadikan laman web anda lebih mudah dilihat oleh enjin carian seperti Google ketika orang mencari produk atau perkhidmatan yang berkaitan dengan perniagaan anda. Semakin tinggi kedudukan SEO anda, semakin tinggi halaman anda akan muncul di halaman hasil enjin carian (SERP), dan lebih banyak orang akan mengunjungi laman web anda.


Terdapat dua jenis strategi SEO yang boleh anda gunakan untuk meningkatkan peringkat laman web anda, iaitu SEO di halaman dan SEO di luar halaman.


SEO di halaman

SEO di halaman merujuk kepada kerja pengoptimuman yang dilakukan di laman web untuk meningkatkan kedudukan di mesin pencari. Dengan mengoptimumkan dan mengubah elemen tertentu di laman web anda, anda dapat meningkatkan kedudukan SERP anda. Beberapa elemen laman web yang perlu anda optimalkan untuk SEO di halaman yang lebih baik adalah:


URL 

  • Penerangan meta
  • Tanda tajuk (H1, H2…)
  • Kata kunci
  • Kepantasan
  • Gambar
  • Kemudahan mudah alih

SEO di luar halaman

SEO di luar halaman melibatkan strategi di luar laman web untuk meningkatkan kedudukan di enjin carian. Dengan mempromosikan laman web anda secara aktif dan berinteraksi dengan orang di luar laman web anda, anda dapat meningkatkan kedudukan SERPnya. Berikut adalah beberapa strategi untuk hasil SEO di luar halaman yang lebih baik:


Bangunan pautan

  • Blogging
  • Pemasaran media sosial
  • Pemasaran kandungan

Bagaimana SEO berfungsi?

Sekarang kita tahu ada dua strategi SEO, mari kita perhatikan lebih dekat bagaimana strategi tersebut akan mempengaruhi SEO dan meningkatkan kedudukan laman web di mesin pencari.


Mari kita gunakan contoh mudah. Bayangkan laman web A dan laman web B, kedua-duanya berada dalam perniagaan pergigian di Kuala Lumpur.


Laman web A mensasarkan kata kunci seperti "klinik pergigian terbaik di KL", memuat lebih cepat, dan responsif bergerak. Laman web A juga menulis blog mengenai topik yang berkaitan dengan penjagaan pergigian secara kerap dan aktif di media sosial.


Laman web B tidak menargetkan kata kunci perniagaan apa pun, memuat lebih lambat, dan tidak dioptimumkan untuk layar mudah alih. Laman web B adalah laman web sederhana tanpa blog dan jarang aktif di media sosial.


Anda fikir laman web mana yang akan mendapat kedudukan lebih tinggi di Google?


Jawapan yang jelas adalah laman web A.

Ini kerana enjin carian seperti Google menggunakan robot untuk merangkak melalui laman web, melihat setiap baris kod dan teks. Ia mengesan laman web A adalah perniagaan pergigian di Kuala Lumpur kerana menekankan kata kunci "klinik pergigian terbaik di KL". Pada masa yang sama, ia masih berusaha untuk mengetahui laman web B mengenai kekurangan penyasaran kata kunci.


Apabila seseorang menaip "klinik pergigian terbaik di KL" di Google, laman web A akan muncul terlebih dahulu berbanding dengan laman web B. Oleh itu, laman web A akan mendapat pelawat baru, dan jika pelawat menyukai apa yang dilihatnya, dia akan mengunjungi klinik pergigian. dari laman web A.


Enjin carian seperti Google mengambil kira kelajuan laman web dan respons mudah alih semasa mempertimbangkan kedudukan laman web. Google menggunakan algoritma yang kompleks untuk menentukan peringkat laman web dengan mengukur kelajuan dan respons mudah alih laman web.


Uji kelajuan laman web anda di sini

Uji respons mudah alih laman web anda di sini

Sekiranya laman web B memutuskan untuk menargetkan kata kunci yang sama dengan laman web A, itu semua akan menjadi kelajuan laman web dan respons mudah alih. Laman web A akan tetap berada di kedudukan yang lebih tinggi daripada laman web B kerana lebih pantas dan dioptimumkan untuk peranti mudah alih.


Seterusnya, laman web A blog mengenai topik yang berkaitan dengan pergigian dan membagikannya di media sosial. Laman web A juga membuat catatan berharga dan menarik di media sosial. Sementara itu, laman web B tidak mempunyai blog dan tidak aktif di media sosial.


Dengan menulis blog dan membagikannya di media sosial, laman web A mendapat lebih banyak pengunjung melalui carian organik dan media sosial. Apabila orang mencari topik seperti "bagaimana merawat pendakap gigi" dan Laman web A mempunyai blog mengenai topik itu, orang akan mengklik blog laman web A. untuk membacanya. Orang-orang di media sosial juga mungkin menganggap topik blog menarik dan mengklik di laman web.


Anda mungkin tertanya-tanya, bagaimana orang yang mengklik laman web untuk membaca blog akan meningkatkan SEO?


Jawapan yang mudah adalah masa yang dihabiskan di laman web. Catatan blog membantu menjadikan pengunjung lebih lama di laman web kerana mengandungi kandungan berharga untuk mereka baca berbanding dengan laman web yang kurang kandungannya. Selain kelajuan laman web dan responsif mudah alih, Google juga meluangkan masa yang diluangkan oleh pengunjung di laman web anda sebagai salah satu faktor kedudukan. Inilah sebabnya mengapa biasanya catatan blog yang anda klik pada halaman pertama hasil carian biasanya sangat panjang dan penuh dengan maklumat berharga, semuanya untuk memastikan pengunjung tetap lebih lama, sehingga menjadikannya peringkat lebih tinggi.


Saya harap anda sekarang mempunyai pemahaman yang lebih baik tentang apa itu SEO, dan bagaimana SEO membantu meningkatkan kedudukan laman web pada hasil carian. Semua ini hanyalah puncak gunung es kerana algoritma peringkat Google adalah kompleks dan sentiasa berubah, yang mana


Baca Sini : Artikel Tekini 

Catat Ulasan

0 Ulasan